Moda retro, styl vintage, piękne i klimatyczne miejsca.
Stylizacje inspirowane nostalgią za minionymi laty,
dwudziestoleciem międzywojennym i złotymi latami Hollywood.

18 sierpnia 2013

Filmowe biografie z nutką retro, które polecam.



1. Aviator, reż. Martin Scorsese, 2004



Generalnie filmów Scorsese nie trzeba chyba nikomu polecać, genialny reżyser, twórca „Taksówkarza” i „Chłopców z ferajny”, zawsze się obroni. Ale jak do tego dodamy cudowne dziecko Hollywood, Leonardo DiCaprio, w roli ekscentrycznego milionera Howarda Hughes’a oraz zawsze wspaniałą Cate Blanchett, jako Katharine Hepburn, to zaczyna robić się naprawdę ciekawie. Do tego świetny scenariusz, wystawna i dopracowana scenografia, wartka akcja. Byłam oczarowana tym filmem, polecam gorąco (choć zdarzają się kwiatki w stylu drewnianej Gwen Stefani w roli legendarnej seksbomby Jean Harlow).



2. Hitchcock, reż. Sacha Gervasi, 2012



Wbrew pozorom głównym bohaterem filmu, nie jest wcale mistrz suspensu, a przynajmniej nie on jedyny. Równie ważną postacią jest jego żona i współpracownica - Alma Reville. Czy film, w którym grają Anthony Hopkins i Hellen Mirren, może się nie udać? Według mnie ten duet na ekranie jest doskonały, wspaniała gra aktorska, skrzące humorem dialogi, montaż nawiązujący do filmów Hitchcocka a w tle niezwykle ciekawa historia powstania jednego z najsłynniejszych filmów w historii kina. Obowiązkowo trzeba obejrzeć.



3. Mój tydzień z Marilyn, reż Simon Curtis, 2011



To zdecydowanie jeden z tych filmów, który lepiej obejrzeć w jakiś czas po premierze. Bez medialnego szumu, dyskusji i kontrowersji. Czy Michelle Williams udźwignęła rolę MM? Oceńcie sami, ja tylko powiem, że samo zmierzenie się z tak kultową postacią wymagało nie lada odwagi. Zaś sama historia, opowiedziana z punktu widzenia młodego chłopaka, zauroczonego wielką aktorką, jest urocza, a czy prawdziwa? Tego nie dowiemy się pewnie nigdy.



4. Żelazna dama, Phyllida Lloyd, 2011.



Pozostajemy w kręgu filmów, których akcja rozgrywa się w Wielkiej Brytanii. Żelazną damę brytyjskiej polityki gra żelazna dama kina, amerykanka, Meryl Streep. Choć gra, to złe słowo, ona się nią wprost staje. Poznajemy pasjonującą historię pasjonującej kobiety, która swoją siłą i bezkompromisowością pokonała konserwatyzm i patriarchat brytyjskiej polityki. A wszystko to na tle najważniejszych wydarzeń politycznych epoki. Polecam, tym bardziej, że Streep jest zdecydowanie moją ulubioną współczesną aktorką.



5. Królowa, Stephen Frears, 2006.



I znów Helen Mirren, i znów bezkonkurencyjna. Królowa Elżbieta II i nowo wybrany premier Tony Blair w obliczu wydarzenia, które zmieniło Wielką Brytanię - wstrząsającej śmierci księżnej Diany. Mirren ukazuje ludzkie oblicze, wyłaniające się z za maski, którą na co dzień widzą tłumy. Podobno królowa Elżbieta nie była zachwycona tym, jak ją ukazano w filmie, to chyba najlepsza rekomendacja do obejrzenia.



6. Amelia Earhart, Mira Nair, 2009.



Zamieszczam ku przestrodze. Nie polecam, oglądacie na własną odpowiedzialność. Świetny temat, wydawałoby się samograj, świetna obsada, a film niestety słaby. Cóż, i tak bywa.
PS.
Jeszcze dwa filmy, o których zapomniałam wspomnieć:
- Frida, Julie Taymor, 2002.

- La vie en rose, Olivier Dahan, 2007.

Obydwa to biografie wspaniałych i tragicznych kobiet, w obu odtwarzające je aktorki nie bały się dać oszpecić dla roli. Gorąco polecam! 

18 komentarzy:

  1. Z Twojej listy miałam okazję obejrzeć jedynie "Królową". Ogromnie mi się spodobała, Helen Mirren w roli królowej wypadła naprawdę poruszająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TO doskonała aktorka, uważam, że była idealna do tej roli.

      Usuń
  2. Ja z kolei z tego zestawienia nie widziałam jedynie ostatniego filmu, kompletnie mi umknął, ale z tego co piszesz, nie mam co żałować. Od siebie dodam tylko, że w Aviatorze są również absolutnie genialne sceny powietrzne! Natchnęłaś mnie do powtórnego obejrzenia tego filmu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy to pisałam, sama miałam ochotę na maraton filmowy :)

      Usuń
  3. świetny blog :) zapraszam do mnie http://alex-faashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. kilka z tych filmów uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny blog, bardzo inspirujący.
    www.kashmirinspirations.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe, czy "Fridę" można zaliczyć do biografii z nutką retro? Bo byłaby zdecydowanie moją ulubioną;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście!
      Sama nie wiem dlaczego pominęłam Fridę. Oglądałam ją dość dawno i zupełnie wyleciała mi z głowy.

      Usuń
  7. "Aviator" bardzo mi się podobał. Zresztą DiCaprio jest w czołówce moich ulubionych aktorów, a Scorsese reżyserów, więc nie mogło być inaczej.

    "Hitchcock" również trafił w mój gust - Anthony Hopkins genialny, a Scarlett Johansson równie przekonująca, co urocza. Do tego te kostiumy i niezapomniane sceny z "Psychozy"...

    "My Week with Marilyn" obejrzałam z przyjemnością, ale szału nie było. Inna rzecz, że nie ma chyba na świecie aktorki, która by w 100% podołała roli MM...

    "The Iron Lady" to kolejny spektakularny popis kunsztu Meryl Streep - idealnie dobrana rola!

    Z wszystkich filmów nie widziałam jeszcze "Amelii" - szkoda, że ma tak słabe recenzje, bo temat jest naprawdę porywający...

    Do listy ciekawych biografii dodam od siebie: "Cinderella Man", "Dreamgirls", "Miss Potter", "Walk The Line", "Gainsbourg" (niestety jeszcze nie widziałam), "The World's Fastest Indian" (znowu genialny Hopkins!), "A Beautiful Mind", "The Doors", no i oczywiście filmy o Coco Chanel ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdziwa z ciebie kinomaniaczka :)

      Usuń
    2. Niestety o filmach mogę gadać godzinami ;)

      Usuń
  8. www.mamimunka.blogspot.com Serdecznie zapraszam, dopiero zaczynam i liczę na obserwację. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Filmy na ogół mnie nudzą, ale dla retro strojów oglądałam już kilka razy "Cracks" z Evą Green, polecam Ci przynajmniej obejrzenie sobie jej zdjęć z niego. A w ogóle to fantastyczny blog:-) Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję Ci za inspirację do obejrzenia tych filmów :) , pozdrawiam

    Sławek Ł.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...